torsdag 13 januari 2011

Sociala medier


Jag tycker det är oerhört intressant med sociala medier. Jag är en riktig "sucker" på sånt. Däremot var jag absolut inte bland de första att ansluta mig till sådana. Men jag fick upp ögonen för det efter ett tag och ville då testa och sen dess är jag fast. För det första så är jag väldigt social av mig, och älskar att ha kontakt med människor. Det är nog bara att titta på de yrken jag valt. Barnskötare, fritidspedagog, vårdbiträde, växeltelefonist och receptionist. Alla dessa yrken har med människor att göra. Och det är då jag kommer till min rätt. Mår som bäst när jag får vara bland folk och hjälpa till på olika sätt. Det är min grej så att säga. Nu år 2011 så finns det en uppsjö av sociala medier. Inte bara en eller två utan det finns för olika genrer känns det som. Nu har det t.o.m. gjorts en film om Facebook, "The Social Network". Jag har inte sett filmen än, men ska göra det har jag tänkt. Den handlar om uppkomsten av Facebook och grundaren Mark Zuckerberg. Smart kille, tänk att ha kommit på hela grejen med Facebook, som har blivit så otroligt stort.




Mark Zuckerberg grundade Facebook i januari 2004. I juli 2010 uppskattades det att Facebook hade över 500 miljoner användare. Facebook växer snabbast av alla sociala nätverk. För mig har just Facebook varit otroligt kul att upptäcka. Jag har funnit många människor som jag troligtvis inte hade fått kontakt med annars. Jag har hittat kusiner, sysslingar, klasskamrater, dagisbarn jag tagit hand om, några av dagisbarnens föräldrar, gamla arbetskamrater, gamla vänner m.m. Det är så kul att se hur de ser ut nu och vad de gör nu för tiden. 


Sen har Facebook gett mig många nya vänner. Som jag inte hade fått kontakt med annars. Och det är riktigt roligt, speciellt nu när jag har gått hemma väldigt länge, så har det gett mig en kick som jag så väl behöver. Det började med att jag började spela olika spel på FB. Då var det bra att ha många "grannar" i spelen och det ledde till att jag lade till flera som jag inte kände men det var bra för mina spel. Sedan började jag prata lite grann med dom om olika saker som rörde spelen och det utvecklades sedan till att man blev mer personlig med varandra och pratade mer och mer med varandra. Nu har Tomas och jag t.o.m. fått nya vänner som vi umgås med här på vår ort och det tack vare Facebook. Lotta och jag var med i samma fibromyalgigrupp och började chatta med varandra och upptäckte att vi bodde ju väldigt nära varandra. En dryg kilometer skiljer oss bara. Världen blir på något sätt lite mindre tack vare Facebook.




Twitter är också ett stort socialt nätverk. Det som jag tycker är väldigt roligt med Twitter är att jag därigenom kan få kontakt med och följa olika "kändisar". Jag läser om deras liv och vad de har för sig. Sedan har jag även vågat mig på att skriva till några och de har svarat och även retweetat det jag skrivit till dom. Det är stort för lilla mig. Tomas har också fått upptäcka glädjen av att få ett svar från en kändis. Artisten "September" svarade honom och det levde han nog på i några veckor. Där kan jag blanda rejält, följa kompisar, olika kändisar från tv, radio och artister m.m. Twitter är som en minidagbok. Du kan på 140 tecken skriva korta uppdateringar om vad du gör eller tänker på. 
Så jag kommer lugnt fortsätta att använda mig av dessa sociala medier. Världen blir som sagt lite mindre och jag kan ha kontakt med många olika sorters människor och det älskar jag. Behöver den kicken. Vet att många är kritiska mot sociala medier och att man känner sig oskyddad. Men det är frivilligt att vara med. Jag är gärna med och delar med mig av mitt liv. Vill nån ta del av det, så är jag superglad för det!
Så vill ni veta vad jag har för mig, så vet ni var ni ska leta....




Ha en bra social dag alla mina goa läsare!
Många kramar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar