onsdag 12 januari 2011

Värk


Att ha värk är inget man önskar, men det är något vi haft en del här hemma på sistone. Tomas tog i för mycket i pulkabacken och drog på sig ryggont. Kom iväg till jobbet på måndagen, men blev värre och var hemma igår. Fick komma till en massör/fysioterapeut som hjälpte honom och idag kom han iväg till jobbet så jag hoppas det ska gå åt rätt håll nu. Han ska tillbaka till massören nästa vecka och det är nog bra för honom. Tomas blev lite förvånad av besöket där tror jag, för han kom hem och berättade att han (massören) pratade hela tiden och var nästan som en psykolog sa han. För mig är det ganska vanligt eftersom jag besökt en del läkare och sjukgymnaster som går in på det planet ganska ofta, så jag är van. Men det var nog positivt för honom, för Tomas behöver kanske stanna upp och tänka lite extra ibland. Precis som den här massören gjorde sa han. 




Alla som haft ryggont vet att det hämmar en i mycket vanliga rörelser och saker man gör under en dag. Bara att kliva upp ur sängen kan vara en stor utmaning, sen att få på sig kläderna kan bli nästa stora grej. Man tar mycket vanliga saker för givet i sin vardag. Men när man har värk så märker man hur mycket man blir förhindrad att klara av. När Tomas är väldigt dålig i ryggen så får jag göra ännu lite mer här hemma och det har nu bidragit till att jag har väldigt ont nu också. Men jag försöker att röra på mig och inte deppa ihop för det. Det brukar ordna upp sig till slut. Det gäller att stärka upp ryggmusklerna och fortsätta jobba för att få en stark rygg.




Nu vet jag inte om jag kan lyckas få en så här vältränad rygg som på bilden ovan, men alla muskler som tillkommer är ett plus i alla fall. Vi har bestämt att vi ska köpa oss en värmedyna. Vi har behov av det alla tre här hemma, och det skulle inte förvåna mig om Missan, vår ena katt, skulle sno åt sig den. Hon älskar nämligen att ligga på varma boxrar och modem. Jag hoppas på att Tomas ska hinna upp till El-giganten nån dag för att köpa en dyna.
Skönt med värme för onda ryggar, eller var man nu har ont. Hoppas verkligen att vi ska bli av med vår värk så vi kan få fungera normalt igen. Det kommer verkligen bli bra för oss att börja simma. Det kommer våra kroppar och ryggar att älska. Ser fram emot det. Tyvärr blir det kanske inte av förrän på lördag. Om inte min trökvecka sätter stopp för det, vi får se. 


Tror jag ska ta på mig broddarna och ta mig en promenad idag. Känner att jag behöver få komma ut i friska luften och röra på mig. Det är halt ute så broddarna är ett måste idag. Jag vill inte ramla omkull och slå mig och bli ännu sämre. Någon måste fungera här hemma! Hoppas ni mår bra alla mina goa läsare och får en bra onsdag!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar