onsdag 8 december 2010

Klättra på väggarna


Klättrar på väggarna här hemma. Ja nästan i alla fall. Visst försöker jag hålla mig sysselsatt med diverse saker. Det finns ju alltid nåt att göra när man har hus och nu när det snart är jul. Men jag behöver verkligen nåt mer nu, en ordentlig utmaning. Jag har tidigare gått långtidssjukskriven för min fibromyalgi. Nu är jag arbetssökande. Så jag har gått hemma alldeles för länge nu och det känns. Det kliar i fingrarna på mig nu. Behöver stimulans. Och vara bland vuxna människor. Jag är väldigt social av mig och behöver få den kicken. Jag kollar på jobb varje dag, men det finns inte så mycket här omkring. Inte som jag kan söka. Finns mycket inom barnomsorgen och vården, men det är inget jag kan ge mig in i längre pga av utbrändhet och fibron. En del tekniska arbeten, men det kan jag inget om. 






Så därför har jag nu börjat fundera på att börja plugga som jag skrivit om tidigare. Och jag har varit i kontakt med studievägledare och CSN om studielån. Jag tänker ev läsa till webmaster. Först behöver jag börja läsa nåt mer grundläggande inom IT. Men sen hade det varit bra om jag hittade en webmaster eller webdesign kurs att fortsätta med. Det jag går och tänker mycket på är ju det här med jobb efter utbildningen. Jag vill inte gå hemma mer och därför vill jag ha en garanti på att det finns jobb. Vilket det såklart inte finns. Det är jag väl medveten om. Det bästa hade varit om jag hade hittat ett jobb som jag trivs med. Bara att hålla ögon och öron öppna! 




Konstigt att det ska vara så svårt att ta steget fullt ut nu känner jag. Jag vill verkligen göra något nu, men ändå så är jag lite feg att ta steget till att börja plugga. Jag undrar om jag ska fixa att börja plugga nu när man inte är 25 längre. Minnet är inte lika bra nu vid 39 års ålder som när jag pluggade på universitetet. Men jag tror också att när man får läsa om något som man har ett stort intresse av så borde studierna gå lättare. Jag kommer tyvärr få ännu mer studielån att betala tillbaka, men det finns inget annat sätt att lösa det på. Så jag får gilla läget helt enkelt. 
Nej nu får jag se till att hitta på något, vill inte gå hemma mer!!! 


Idag ska jag ta mig en tur upp på stan, för att få något annat att göra. Gå och kika lite i affärer m.m. Sen ser jag fram emot att kika på tv ikväll, det är "Bonde söker fru". Ett mysigt program, blir mycket känslor från alla som är med och det är kul att se hur de hanterar det och om det blir diskussioner och bråk mellan deltagarna. Det sociala spelet har alltid fascinerat mig. 


Ha en härlig onsdag alla mina goa läsare.
Kram!



3 kommentarer:

  1. Webmaster låter ju jättebra!!!!
    Det passar nog både dig. Du kan säkert läsa mycket på distans och sedan anpassa framtida jobb efter din egen situation.
    Det vore ju kanon!!!

    Ge dig i kast med det bara!

    Jag kan lova dig att saker och ting inte alls fastnar lika bra i huvudet som när vi var 25......men det är bara att acceptera och kämpa vidare. Vill man så går det!

    Det där kommer du fixa kanon, fixa allt med arbetsförmedlingen bara och så sätter du fart. Kanske finns det någon grundkurs du kan gå via dom så du slipper studielån för första biten allafall.

    Lycka till!

    Jennie

    SvaraRadera
  2. Om du känner riktigt mycket för att börja plugga igen så kommer du att klara av det. Men en sak som du måste tänka på är att när man har fibro så är hjärnan inte lika uthållig som hos andra. Den blir fort trött. Men om du lägger upp dina studier så dom passar dej så finns det nog inga hinder för att du inte ska klara det. Kram från Ann-Christine

    SvaraRadera
  3. det e klart att du fixar att studera. Du verkar ju ha bättre disiplin än mig!! ;D
    & jag fixar ju det trots allt...
    Kram på dig gumman!! <3

    /Christina Persson

    SvaraRadera