torsdag 9 december 2010

Drömmar av silver, drömmar av guld


Jag har drömt väldigt mycket på nätterna den här veckan. Ja man drömmer varje natt sägs det, men man kommer inte alltid ihåg dom. Några nätter nu så har jag haft mycket konstiga, jobbiga drömmar. Vaknar upp och är alldeles stirrig och orolig. Känns inte alls kul. Undrar om det hör samman med klimakteriet? Nån som vet? 
Det hade varit väldigt trevligt om det hade varit drömmar av silver, drömmar av guld. Men några såna drömmar har det inte varit tyvärr. Förresten, jag köpte två trisslotter igår. De har jag totalt glömt bort att skrapa. Åh det kanske kan bli lite klirr i kassan. Jag ska hålla mina tummar för det. Vore inte fel så här nu innan jul. 




Jag läste lite om drömmar nu och jag hittade en artikel om drömmar. De har intervjuat en drömcoach. Han heter Erik Nisser och är utbildad i drömpsykologi. Jag visste inte ens att det fanns. Han säger:


"Drömmar är väldigt individuella och livsnödvändiga. De är nödvändiga för vår överlevnad. Det har gjorts undersökningar där man väckt personer under lång tid precis innan de gått in i drömsömn, de blev vrak."
"Vi drömmer för att bearbeta våra känslor. Och för att förbereda oss inför morgondagen, framtiden och nya situationer."


Sen fortsätter jag att läsa och märker att jag kanske har svaret på varför jag drömmer så mycket nu. De frågar Erik om vilka situationer som är vanligast att drömma om: 


"De som väcker starkast känslor; födelse, skilsmässa, död. Om man ska gifta sig eller få barn. Vid övergångar i livet, då är drömmarna extra aktiva. Eller när det finns behov av en omorientering i livet."


Källa: Aftonbladet


I mitt fall tror jag som sagt att det finns behov av omorientering i mitt liv. Det skrev jag om i går. Kan mycket väl vara därför som jag drömmer så mycket just nu. Mycket som snurrar i huvudet.


Men det är bra att drömma, man bearbetar mycket av det man varit med om. Sen kan man även gå och dagdrömma om mysiga, roliga saker. Viktigt att inte sluta drömma. Kan man förverkliga några av sina drömmar är det helt underbart. Vad drömmer ni om?






Jag önskar alla mina goa läsare en skön torsdag!
Kram!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar