lördag 13 november 2010

Myshelg

Helgen är här! För oss var den väldigt efterlängtad! Vi var ganska slutkörda och trötta, och behövde verkligen få ta det lugnt och ta sovmorgon. Skönt med en bonusdotter som när hon vaknar kan roa sig själv på sitt rum och låta oss sova ut. Det är guld värt.
Vi vuxna känner oss lite snoriga och hängiga så det får nog bli en myshelg inne. Jag tror att det är viktigt att tillåta sig själv att dra ner på tempot och ha det lugnt och skönt helt enkelt. Man behöver inte hitta på en massa hela tiden. Hur skönt är det inte att bara få vara? Jag har egentligen ganska svårt med det, vill alltid göra nånting. Men efter min utbrändhet och med min fibromyalgi som jag tampas med, så är det viktigt att hitta en balans mellan att vara aktiv och vara avslappnad. Och jag är ju sån att jag kan ha svårt att "bara sitta" utan att göra så mycket. Jag "ska bara", fixa tvätten, jag "ska bara" ta hand om disken, jag "ska bara" städa m.m. Min läkare fick till slut säga åt mig med väldigt bestämd röst att jag måste släppa på kontrollen och låta andra hjälpa till. Det är inte helt enkelt för mig, men jag har kommit en bit på vägen i alla fall. "I'm a work in progress".

Vi är väldigt sociala och älskar att umgås med våra vänner. Så det kan kännas jobbigt att säga "nej" även till vänner, för att man behöver tid för sig själv. Men som sagt, ibland behöver man faktiskt göra det. Och utan att ha dåligt samvete. För där är jag nog nu, att jag kan säga "nej", men får då dåligt samvete för att jag sa "nej". Så jag har en del kvar att jobba på.

Så idag drar jag på mig mysplyschoverallen och går "in i det lugna"... :-)
Vi ska kramas, mysa och bara rå om varandra. Vi ska göra egna pizzor åt oss tre ikväll och kolla på nån rolig familjefilm. Tända en massa ljus och bara få må gott!

Så kära läsare, jag önskar er en underbar helg, oavsett om ni är superaktiva eller om ni som oss har en lugn myshelg. Var rädda om varandra!

2 kommentarer:

  1. Känns igen det där..med NEJ..mkt svårt...:P...men men man lär sig kanske till slut..:P..
    Vi har också en myshelg så sköönt o bara vara...med mkt tända ljus och julemusiken spelar i bakgrunden..:P..*S*
    Ha en skön mysis helg med de dina..kramar vännen...;=)

    SvaraRadera
  2. Att ha en helg utan något alls inbokat är bland det bästa som finns! Bara lufsa omkring hemma och göra det man har lust med, och strunta i alla måsten och borden. Tempot överallt är så uppskruvat nuförtiden så man behöver verkligen varva ned. Ha nu en skön söndag också!

    SvaraRadera