onsdag 24 november 2010

Kramar och närhet - livsviktigt


"Kramar får oss att må bättre", läser jag i Aftonbladet. Ja det kan jag verkligen hålla med om. Hur skönt är det inte att krypa in i en varm famn och känna hur någon lägger armarna om en. Är man lite hängig och nere så känns det verkligen som balsam för själen när man får kramas. Vi pratade om det här vid middagsbordet faktiskt härom dagen. Hur viktigt det är med kroppskontakt för alla människor, att det finns med redan vid födseln. Jag berättade för de andra två i familjen om ett hemskt experiment som gjordes för väldigt länge sen som en av våra lärare på barnskötarutbildningen berättade om. Och det glömmer jag aldrig, för det är verkligen hemskt. Men det visar på den livsviktiga betydelsen av kroppskontakt. Läraren berättade att spädbarn inte kan överleva utan beröring. Man hade gett barnet allt det behövde utom beröring och barnet dog. Jag hittade en artikel om det nu när jag sökte på kramar. Och det stod att barnet tynar bort även om de får tillräckligt med mat, eftersom de inte kan lagra näringen i kroppen. Hemskt! Men sant!
Och kramar behöver vi både gammal som ung. Det finns ju ett må-bra hormon i kroppen som heter oxytocin, ett svårt ord. Men det sprids i kroppen vid beröring t.ex. och får oss att slappna av och bli lugna.

Oxytocin...
...lindrar smärta
...sänker blodtrycket
...sänker nivån av stresshormoner
...ger bättre matsmältning och näringsinlagring
...stimulerar tillväxt
...påskyndar läkning av sår och stärker immunförsvaret
...gör oss mer lugna och rofyllda
...gör oss mer sociala och intresserade av vår omgivning
...gör oss mindre rädda och fientligt inställda
...förbättrar relationer
...underlättar inlärning


Källa: http://www.dn.se/insidan/omsint-beroring-far-kroppen-att-jubla-1.254861


Jag tycker det är intressant hur en enkel sak som beröring kan ha så otroliga effekter. Lever du ensam så kan husdjur hjälpa till med beröring. Oxytocinet frigörs även när du klappar ditt husdjur. På en del ålderdomshem har de djur för de äldres skull. Så de kan få klappa och gosa med djuret och må bättre.
Så det är viktigt att vi tar oss tid att kramas och hålla om varandra mycket! Tänk vad mycket du får tillbaka! Så lägg armarna om någon du tycker om idag och kramas lite extra länge! Det gör underverk för er båda!


Ha en underbar lill-lördag alla mina goa läsare!
Kraaaam på er!

2 kommentarer:

  1. Du har verkligen rätt där för en kram ett vänligt ord betyder så mycket för man ska må bra!!!
    Alla behöver det djur som människor för får man ingen kärlek och ingen som bryr sig om en tynar man bort!
    Kramas och närhet är verkligen en bra medicin för att må bra!
    Tack för ditt fina inlägg du är guld värd du kan sprida glädje om dig kram Ewa

    SvaraRadera
  2. Jag ääääälskar att kramas och bli kramad - det är verkligen det bästa som finns!
    Puss o kram till dig!!

    SvaraRadera