torsdag 25 november 2010

Carpe diem - Fånga dagen


Carpe diem - Fånga dagen, ja ett ganska vanligt uttryck vid det här laget tror jag. Många har fina små skyltar hemma som påminner dom om att fånga dagen. Till slut så blir man kanske "hemmablind" och glömmer bort det. Men jag tänkte på det imorse att det är ju redan torsdag idag. Gud vad tiden går fort och dagarna bara går. Man hinner knappt med känner jag. Och ändå så jobbar jag inte. Men jag tycker en dag går så fort, och även en vecka går så fort. Så då kan man ställa sig frågan: Vad gör jag av en dag? Hinner jag med att se de jag lever med? Tillbringar jag tid med de jag älskar? Hinner jag med mig själv? Hinner jag med det jag vill göra?
Jag ska vara ärlig och säga att där kan jag nog inte svara "ja" på alla frågorna. Jag "tar" mig inte tiden till allt jag vill göra ibland, och glömmer bort att ge det där lilla extra som gör att man känner sig nöjd och tillfredsställd med livet. Jag måste påminna mig själv om att fånga dagen och fånga ögonblicken som finns. De kommer ju inte tillbaka precis.


Tiden flyger iväg, och allting bara rusar förbi. Speciellt i dessa tider, när alla förbereder för advent och juletider. Mycket att fixa och göra innan man bara kan njuta av julefriden.
Tror många är stressade nu inför allt som de vill hinna med innan jul, jag börjar själv känna av det där. Men i helgen ska vi ta oss tid till att baka. Det ska bakas lussebullar och pepparkakor, och då vill jag alltid ha julmusik på i bakgrunden och ha det mysigt med familjen. Det har jag med mig sen barndomen. Mamma gjorde alltid likadant med oss barn. Hon spelade oftast Elvis Preslesys julskiva, jag blandar nog lite mer. :-)
Vi ska börja pynta lite och sätta upp julgardiner, adventsljusstakar och stjärnor. Tycker det gör så mycket för julstämningen när allt det där får sättas fram. Jag spelar en hel del julmusik redan och det gör också att jag kommer i rätt stämning.
Jag ska försöka att ta mig tid till familjen, mig själv och att jag kan göra det där som är viktigt för mig men samtidigt få tid för vila och avslappning. Se till att fånga de där små korta ögonblicken som kan bli så mysiga och betydelsefulla fast man kanske inte tror det.
Som jag skrev om igår t.ex, se till att ge en extra kram eller klapp på axeln till någon som du tror dig behöva det. Se till att ladda batterierna när du kan och sen kan du fånga dagen och de ögonblick som är viktiga för dig!


Önskar er alla goa läsare en underbar torsdag!
Kraaaaam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar