fredag 26 november 2010

Äntligen helg!

Måste säga att det känns helt underbart att helgen äntligen är här! Lika efterlängtad som vanligt! Känner mig lite trött och hängig, har fått ont i halsen under natten, så jag hoppas få sova ordentligt i helgen. Hämta lite nya krafter, för lite julpyssel vill jag hinna med. Och även få tid för lite skönt adventsmys med glögg och pepparkakor.

Imorse var jag upp och fixa mig iordning för jag skulle iväg på en individuell utvärdering av acceptanskursen jag gick under åtta veckor i höstas. Jag har fibromyalgi, fick diagnosen i oktober förra året och har gått långtidssjukskriven för det. I början ville jag inte acceptera att jag har det, kämpade emot med näbbar och klor. Jag var arg och ledsen om vartannat. Så till slut föreslog min läkare denna kurs. Jag tog emot all hjälp jag kunde få, så jag beslöt mig för att ge det en chans. Och jag har jobbat mycket med mig själv nu under hösten, samt att kursen har gett mig en del också. Så nu mår jag mycket bättre, vilket känns helt underbart. Som samtalsterapeuten på kursen sa: "Värken finns där, den kan få gå bredvid mig, men aldrig framför mig". Med det menar hon att värken ska aldrig få styra mig utan det är jag som bestämmer. En talande bild tycker jag. Kursen är baserad på KBT, alltså kognitiv beteendeterapi. Den var intressant, men jag kände att jag fick plocka till mig "russinen ur kakan". En del blev för flummigt för mig, medan en del var tänkvärda, nyttiga bra saker för mig. Vi kom fram till att jag hade gått fram i alla aspekter som vi hade jobbat med under kursen och det känns helt otroligt.


Så på söndag är det alltså första advent. Visst är det mysigt när man får ställa fram adventsljusstakarna och börja julpynta. Jag längtar alltid efter advent. Tycker det är så mysigt. Man får en så skön julstämning. Vi ska sätta upp julgardiner i köket, ta fram lite tomtar och juldukar. Stjärnor och ljusstakar ska upp i fönstren. Och framför allt, vi ska baka lussebullar och pepparkakor i helgen. Mmmm, det kommer lukta så gott av nybakat i huset. Och tänk vad smarrigt att få dricka en kopp varm glögg tillsammans med en nybakt lussebulle och pepparkaka. Det ska jag absolut unna mig i helgen. Det är tur man har sin veckobonus på Viktväktarna att använda till sånt här lite extra gott. Sen har jag många aktivitetspoints att förbruka om jag vill det. Men de brukar jag aldrig använda, de får hjälpa mig lite extra med viktnedgången istället. Hoppas på ett större minus nu i helgen. Får inte äta för mycket gott....hihi.


Vill önska alla mina goa läsare en skön helg!!
Kram!

3 kommentarer:

  1. Kram vännen ha en mysig helg kram Lottis

    SvaraRadera
  2. Kram hoppas inte du blir sjuk nu inför den 1a advent!Hoppas du får en underbar helg med familjen kram <3

    SvaraRadera
  3. Krya på dig gumman och hoppas ni får en supermysig advent!!! kram från Gävle

    SvaraRadera