tisdag 16 november 2010

Kanske utbildning?


Funderar mycket på vad jag ska bli när jag blir stor. Jag har upptäckt att jag gillar att jobba med datorer. Men samtidigt är det svårt att veta vad jag kan fixa, med tanke på att min läkare säger till mig att det ska inte vara nåt statiskt eller tungt. Men jag vill ju göra nånting där det finns jobb att få. Inte helt lätt det där. Jag kan inte gå tillbaka till barnomsorgen, trots att jag har en fritidspedagogutbildning. Jag har bränt ut mig nästan två ggr inom det yrket. Jag försökte nämligen gå tillbaka och det funkar inte, så det har jag fått lägga bakom mig nu. Synd, jag har ju trots allt en högskoleutbildning inom det. Men det är inget att göra åt. Nu är det som det är. Man får gilla läget helt enkelt. Och göra det bästa av det! Kan jag få en arbetsplats med bra arbetsmiljö så tror jag att jag kan klara det. Jag får lära mig att ta små bensträckarpauser också. Det är viktigt för alla egentligen! Men jag tror många slarvar med det.



Jag och datorer gillar oftast varandra och jag gillar samtidigt färg, form och design och skulle vilja lära mig mer. Så jag tog upp det här med min arbetsförmedlare och hon tyckte det var en bra idé. IT-boomen har ju lagt sig för länge sen och nu utbildar inte folk sig till olika IT-yrken lika mycket berättade hon. Jag måste först gå nån grundkurs inom data, för att sen kanske kunna gå vidare till webmasterutbildning. Jag ska ringa runt den här veckan, till CSN, skolor m.m. För att se om detta skulle kunna vara nåt för mig. Hon tyckte att jag skulle kolla upp nån IT-arbetsplats där jag skulle kunna göra praktik, för att se om det verkligen är något för mig. Jag hatar att ringa runt och "tigga" om praktikplats, har gjort det förr, men vi får se om jag får göra det ändå. En del arbetsgivare tycker man är framåt och driftig när man ringer runt, men jag har upplevt att flertalet tycker att man är väldigt jobbig och vill bli av med en fortast möjligt.
Mycket tankar är det iaf, läkarsekreterare funderar jag också på. Men det tyckte arbetsförmedlaren att det var för statiskt. Nåja, vi får se var det landar till slut!

Idag skiner solen genom fönstren. Det gnistrar i snön som föll igår och det är riktigt vackert! Jag skulle vilja gå ut, men jag har insett att jag behöver broddar för att gå ute nu. Jag halkade så mycket senast jag var ute och gick, och spänner ryggen på så fel sätt då. Jag ska träna inne idag tänkte jag, blir nog lite Wii Fit Plus tror jag. Var några dagar sen nu! Det är riktigt kul!

Ha en riktigt skön tisdag alla mina goa läsare!

4 kommentarer:

  1. Ja nog var det halkigt idag...jag måste investera i ett par broddar, så är det bara:-)
    Funderar på ett WII Fit till julklapp åt hela familjen, det verkar så kul; är det något du kan rekommendera?
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. @Scarymom Ja Wii är skitkul. Nu har ju vi bara provat tre spel. Och det är Wii Fit Plus, Wii Sports, och Wii Sports Resort. De är superroliga alla tre. Men det finns ju hur mycket som helst. Skulle råda dig att gå in på cdon.com och kolla på Wii Nintendo och de spelen. Finns hur mycket som helst. Vi kommer väl köpa till fler spel allt eftersom.

    SvaraRadera
  3. Jag råkade se något i går som verkar vettigt om man har stillasittande jobb. Kolla på http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163351617

    SvaraRadera
  4. @Peter Tack så mycket för boktipset!! Det sparade jag. Får nog beställa den. Jag vill verkligen ut och jobba och får ju hitta mina idéer för att klara av ett framtida jobb. Tack för att du tänkte på mig!

    SvaraRadera