onsdag 10 november 2010

Gå ner i vikt - Ändra livsstil

Jag har i många år varit överviktig, och har vid flera tillfällen mått riktigt dåligt över det. Och jag har också tagit tag i min viktnedgång flera gånger, och har lyckats ganska bra. Det jag däremot misslyckas med är att hålla vikten sedan. Jag kan erkänna: "Jag är en riktig gottegris"! Nästan den värsta sorten. Älskar godis, choklad, chips, kaffebröd och att laga mycket god mat. Och just dessa saker har gjort att jag trillar dit och smaskar i mig en massa sånt. Tröstäter jag då? Jaa, det gör jag nog, men en del beror nog helt enkelt på att jag just är en gottegris. Sockerberoende blev jag också på kuppen.
Min övervikt sitter fördelat över HELA kroppen faktiskt. Och inte som hos många andra,  som kanske bara har en tjock mage eller tjocka lår. Det jag ofta får höra som är en väldigt klen tröst, är: "Men du har ju så sött ansikte".  I och med att personen säger det, så känns det ju då som allt annat på mig INTE är sött.
Det jag tror är viktigt för personer med övervikt är att man måste komma till insikt varför man har gått upp all denna vikt och att övervikten är farlig för ens hälsa och välbefinnande. Jag började med att ta itu med saker som var jobbiga rent psykiskt och efter det var jag tillräckligt stark för att ta itu med övervikten.

Jag har varit med i Viktväktarna vid flera tillfällen och har alltid gillat deras filosofi:  "Ändra livsstil, lär dig äta rätt och motionera". För ett tag sedan så kom jag till insikt att jag behövde ta itu med min övervikt igen och att det denna gången skulle bli hållbart. "Nu och för alltid". (Det heter min blogg på viktväktarna.) Sambon hängde också på eftersom han också är en gottegris och har samlat på sig en del övervikt.
Vi gick med i Viktväktarna Online. Det fungerar riktigt bra och vi är båda väldigt motiverade nu och mår mycket bättre redan. Jag har gått ner 10,4 kg på tio veckor och sambon har gått ner 6,7 kg.


Vi har blivit väldigt inspirerade av tv-programmet "Biggest Loser". Vi följer det sen några säsonger tillbaka och älskar det verkligen! Deltagarna i det programmet får ju lära sig att äta rätt och motionera. När vi är ute och går med våra stavar så brukar vi peppa varandra med orden: "Last chance workout"!! Då kan vi riktigt se och höra Bob och Jillian skrika det till oss och då spurtar man lite extra!!
Ni kommer få följa mig på min viktresa om ni läser min blogg.
Idag blir det ingen stavgång, utan jag ska ställa mig på crosstrainern och köra ett pass på den istället.

Ha en underbar "lill-lördag"!

4 kommentarer:

  1. Kloka ord från en klok tjej! Alla kan gå ned i vikt, men sedan kommer den stora utmaningen - att hålla vikten och må bra! Vem vill gå igenom livet och banta och aldrig få unna sig något?
    Som sagt, det handlar om att ändra livsstil, att hitta "sin grej", oavsett om det är promenader, GI, LCHF, zumba...:-)
    Pepp till dig Ann-Sofie - keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Rätt tänkt och bra gjort! Jag är också ett godismonster och har många gånger "tagit tag" i viktproblemet och börjat leva sundare. Men det är svårt att hålla i det och snart är man tillbaka i gamla (o)vanor. Och det verkar bli svårare ju äldre man blir...

    Men din fina viktnedgång är väl en utmärkt uppmuntran och håller motivationen uppe att fortsätta! Dessutom mår man ju märkbart fysiskt bättre om man reser sig ur soffan och rör sig varje dag. Heja på bara!

    SvaraRadera
  3. Hej Ann-Sofie!

    En riktigt bra blggsida "intressant läsning"

    Önskar dig en bra torsdag/fredag & helg!!

    Mvh/David http://sportfiske.webblogg.se/

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tack vad kul att du gillar bloggen. Mest aktiv är jag nog med min kreativa blogg som jag känner mest för just nu, men den andra har också varit en bra kompanjon länge. Och visst får du be om tips, jag svarar bara jag kommer ihåg hur man gör eller vart jag hittat olika saker. =0)
    Kram Kat

    SvaraRadera