tisdag 4 januari 2011

I'm back!!!


Ja nu är jag äntligen tillbaka!! Förlåt för mitt långa blogguppehåll! Men dels har det varit jul och nyår och sen har det varit turbulent på hemmafronten. 
Hoppas ni alla har haft en underbart skön jul- och nyår! Att ni fick umgås med nära och kära och fick äta och dricka gott! 
Ja vi firade julafton hos min familj i Örebro. Sen åkte vi till Tomas familj i Knivsta på juldagen. Så det blev en del åkande, men det gick bra trots allt. 
Nyårsafton firades med våra nyfunna vänner Lotta och Stefan som bara bor någon kilometer bort. 




Jag har faktiskt saknat att skriva i bloggen, men har inte haft orken till det förrän nu. 
Tomas och jag har haft det ganska jobbigt en längre tid, och höll på att gå isär nyligen. Men som tur är så kan vi prata ganska bra med varandra och vi löste det tillfälligt och beslöt att jobba på våra problem. Vi har gemensamt bestämt att vi ska gå till en terapeut för att få råd och tips på hur vi på bäst sätt kan jobba med det här. Vi har varit där en gång förut och tyckte att det gav oss en hel del, så därför känns det sunt att försöka den vägen igen. Vi älskar varandra oerhört mycket så därför vill vi inte bara ge upp utan att ordentligt försöka. 
Förhållanden är inte lätt, det är ett givande och tagande hela tiden och det ska fördelas hyfsat jämt för att den ene inte ska känna sig för tom. 




Tomas och jag är inte helt lika och det är bara bra. Vi har formats en hel del redan för att passa ihop. Men det är viktigt att få vara sig själv i förhållandet, men samtidigt kunna fungera tillsammans med sin partner. Jag minns hur jag försökte "göra om" mitt ex, det blev aldrig bra och det är nog tur. Men sen kan man jobba på detaljer i sin personlighet. Finslipa sig själv kan man nog kalla det. 




Jag och Tomas har tidigare läst en bok av Gary Chapman "Kärlekens fem språk". Tror vi båda behöver läsa den igen för att fräscha upp minnet. Den handlar om att vi människor är olika och uppfattar kärlek på olika sätt. Han menar på att det finns fem uttryckssätt för kärlek: Komplimanger, tid för varandra, gåvor, tjänster och fysisk kontakt. 
Sen kan man försöka rangordna de här fem för att se vilket du tycker är viktigast för dig. Vilken är viktigast för dig? 
Tomas och jag har inte samma språk på första plats och det är nog ganska vanligt. Han har fysisk kontakt på första plats, medan jag har tid för varandra på första. Jag har ett stort behov av att prata och diskutera saker och ting. Jag vill på det sättet komma nära den jag lever med och samtidigt öppna upp mig för min partner. På min andra plats kommer fysisk kontakt. För Tomas så är det nog dött lopp mellan komplimanger och tid för varandra. 
Vi människor kommunicerar alltså kärlek till varandra på olika sätt, och det är bra om vi lär oss tala varandras kärleksspråk. Nåt jag och Tomas får jobba på. Det kanske låter flummigt, men för oss är det viktigt. 


Så vi hänger ihop Tomas och jag fortfarande. Och det känns bra. Det är skönt att få några dagar nu då vi hinner prata mer och umgås på tu man hand. Jag vill inte gå in på allt personligt här i min blogg, utan behåller vissa saker för mig själv, det tror jag ni förstår. Jag tycker jag är ganska öppen ändå. Jag vill passa på att tacka alla goa vänner som har stöttat oss på alla tänkbara sätt. Ni är underbara! Kramar i massor till er!


Roligt att kunna skriva och dela med mig tankar och händelser med er igen.
Som vanligt tycker jag bara att det är kul när ni läser och kommenterar!
Bloggen ska vara öppen för alla att kommentera igen.
Ha en fortsatt skön tisdag!
Kram



4 kommentarer:

  1. Hej gumman..Kul att se dig tillbaka på bloggen..saknat den...=)
    Tack för det trevliga o mysiga sällskapet på nyårsafton..var såååå skoj....synd bara att tiden går alldeles föööör fort.....Lycka till med allt nu och ni vet var vi finns...kram på er båda vi finns här för er....så glada att vi funnit varann....ni är bara bäst....kraaaaaaaaam

    SvaraRadera
  2. Kärlek och förhållande är inte alltid helt lätt...precis som du skriver är man ju två individer som ska jämka...:-) Finns det sedan barn med i bilden komliceras det ytterligare.
    Tycker ni gör rätt i att ta hjälp på professionell väg!
    Många kramar och lycka till!
    P.S Även om vi inte träffas ofta så hoppas jag du vet att du ALLTID kan ringa mig om du vill prata! Kram!!

    SvaraRadera
  3. Ja, det kan vara skönt att "skriva av sig" också. Jag skriver dagbok sen många år (pappersbok, vanlig penna!). Vill man hålla det för sig själv kan man skriva och gömma undan. Själva skrivandet kan vara välgörande om man har mycket inom sig.
    Jag tycker ni gör helt rätt som söker hjälp. Ibland behöver man en utomståendes infallsvinkel när man kört fast. Hoppas ni kan komma vidare på ett bra sätt, och jag önskar er alla tre allt gott!
    Kram från Peter L

    SvaraRadera
  4. Tack Lotta, Majsan och Peter! Alla ni goa vänner betyder mycket för mig och Tomas! Ni har varit superfina som stöttat oss och visat att ni bryr er! Tack för allt! Kram på er!

    SvaraRadera