onsdag 1 december 2010

1 december


Tänk att det är 1 december idag! November gick väldigt fort, och det är skönt tycker jag, för det är en väldigt grå och trist månad. Det brukar kunna vara dåligt väder och adventsljusstakar och stjärnor kommer upp först i slutet av november kanske. Men nu har det äntligen blivit december och allt känns lite ljusare och lättare. Julen är närmare och det är en mysig och fin familjehögtid. För mig har julen alltid varit viktig, jag har alltid firat den med familjen och tycker om att alla kan samlas för att umgås, äta gott och få ha roligt ihop. Det blir extra viktigt nu när jag har släkten på ett ganska långt avstånd. Men vi ska se till att träffa släkten under julen och det ser jag fram emot. Vi får åka runt en del, men det är det värt.



Igår passade jag på att julpynta lite mer här hemma. Vilken skillnad det gör. Mycket mera juligt här hemma nu, och det gör så mycket för stämningen och humöret. Nu är det bara lite kvar att julpynta, sen är det färdigt.
Känns ganska bra faktiskt. Jag har hunnit pynta, baka och köpt nästan alla julklappar. Det är bara en julklapp kvar. Jag kom på en sak som återstår, och som jag vet att bonusdottern vill göra, det är att göra lite julgodis. Tomas och jag ska ju inte äta så mycket sånt, men vi kan ju äta lite grann plus att man kan absolut bjuda alla de som kommer och hälsar på. Det uppskattas nog...



Jag lyssnar på julmusik nästan hela dagarna och känner att jag mår gott av julen och dess förberedelser. Visst kan man känna sig stressad av allt som ska hinnas med. Men jag har bestämt mig för att inte ha så stora krav på mig i år. Förra julen så hade jag bestämt mig för att jag skulle baka en massa grejer, plus att jag gjorde flera olika sorter julgodis. Resultatet av det blev att jag till slut fick slänga julgodis som inte blev uppätet för att vi var trötta på det och att vi ville försöka tänka på vikten. Så i år blir det inte alls lika mycket. Sen gör vi så i våra familjer att vi kör "knytis". Alltså att alla tar med sig några rätter eller saker som ska vara med på julbordet. Det är för att en familj ska slippa göra allting åt så många personer. Roligare om vi alla kan hjälpas åt.
Sen har vi även slutat köpa julklappar åt alla vuxna personer. Just för att det bara blev jobbigt att komma på något som man önskade sig. Alla pustade och stånkade över det, så då fick det bli så att vi köper bara julklappar åt barnen. Julen är trots all barnens högtid. Tror vi vuxna uppskattar att få träffas, äta gott och få lite kvalitetstid med alla.

Jag tror även att vi vuxna har något mer avancerade önskelistor än barnen. En sång som jag lyssnar på om och om igen, och som handlar om just detta är: "My grown-up christmas list".  Refrängen tycker jag säger allt:
"No more lives torn apart
That wars would never start
And time would heal all hearts
And everyone would have a friend
And right would always win
And love would never end
This is my grown up christmas list"

Det finns flera versioner av den här sången men jag tänkte dela med mig av den med Amy Grant:




Lyssna på den underbara texten, och njut av en underbar sång!

Önskar alla mina goa läsare en skön onsdag!
Kram!

3 kommentarer:

  1. Hej Ann-Sofie! Ja julen är en underbar tid. Kram <3

    SvaraRadera
  2. Hej vännen....Fint skivet så sant så Älskar också Julen..,men iår har jag ej orkat tagit fram alla tomtar :=( tyvärr..men känner att det blir Jul ändå,=)...Myset och det lilla xtra pyntet gör så mkt..man kan bara sitta o njuta med alla tända ljus sen.....och bara vara...Julmusiken är viktig här me..spelat sen sept redan:P..stefan påhitt:P...men mysigt är det...Ha en underbart fin dag bamsekram Lottis

    SvaraRadera
  3. Hej Ann-Sofie !!!Jag håller med dig!Julen är en underbar tid med glädje ljuset och allt detta mysiga med pynt och baka lite gott samt god mat och gemenskap!
    Gärna lite pyssel annat mys i hop!
    Jag ska ner i källaren i helgen sen ska jag bygga upp mitt tomte och vinterland!Det som är obligatoriskt var jul sätta upp jullandet!Lovar kommer ta en bild sen på det så du får se det!!!Kramar i massor Ewa

    SvaraRadera