tisdag 6 september 2011

Livets frågetecken


Det var väldigt länge sedan som jag skrev. Jag vet inte riktigt varför jag inte har skrivit något, tid har nog funnits, men kanske inte riktigt tålamodet eller lusten till att skriva. Ni som känner mig riktigt väl vet att jag är känslomänniska och det styr mig såklart mycket i det jag vill göra.
Det har hänt en hel del sen jag skrev senast. Hela sommaren gick utan att jag tänkte så mycket på den kommande webmasterutbildningen och plugg överhuvudtaget. Det kanske är bra iofs, men samtidigt så hade jag nog behövt ägna det några tankar. För veckan innan så började jag fundera när jag såg kurslitteraturen och kikade igenom böckerna och funderade. Jag kände att det började kännas fel, det var inga pirriga, förväntansfulla känslor som välldefram utan mer ångestfyllda och jobbiga. Jag tog mig en rejäl funderare, ville jag verkligen sitta framför en dataskärm resten av mitt liv och jobba med programmering? Nej det började mer och mer kännas helt fel med tanke på hur jag är som person.


Vad vill jag bli när jag blir stor? Jaa, inte helt lätt att veta fast jag hunnit fylla 40 år under sommaren. Det kanske är det också som bidrog till att jag kände att jag kan inte hålla på och vela mer nu, måste komma fram till vad jag vill. Jag vill ju verkligen börja jobba och då med något som jag trivs med. Visst är inte varje arbetsdag en dans på rosor, det vet jag mer än väl. Men det ska kännas ok att gå till jobbet åtminstone. Så jag beslöt mig för att skrinlägga webmasterutbildningen och börja titta på något annat. Jag kom fram till att jag trivs när jag får jobba med människor på något vis. Men på vilket sätt skulle det kunna vara då? Många frågetecken dök upp. Jag ville hitta en distansutbildning eftersom jag inte vill flytta. Sedan vill jag samtidigt att det ska vara en efterfrågad yrkesgrupp på arbetsmarknaden, så jag lätt kan få jobb hyfsat nära. Till slut kom jag fram till två olika yrken. Bibliotekarie och apotekstekniker. Sökte en del på nätet och ringde även runt en del. Ett samtal med personalchefen på Ludvika Bibliotek bidrog till att jag lade ner tankarna på bibliotekarie då hon inte trodde att det var ett framtidsyrke här där jag bor eftersom utlåning på böcker minskat och det finns risk för nedläggningar av bibliotek.
Då återstod apotekstekniker och det var ett yrke att satsa på enligt min handläggare på AF. Och det stod även att läsa på en del sidor på nätet. År 2009 så förlorade Apoteket sitt monopol och regeringen ville omreglera apoteksmarknaden med fler apotek för att öka tillgängligheten  och servicen. Det gjorde att det behövs mer utbildad personal till de olika apoteken som dök upp på marknaden.


Jag hittade en ny distansutbildning till apotekstekniker hos Lernia. De tar tyvärr bara in en gång per år. Hösterminen, och nu var det fullt plus att jag upptäckte att jag inte hade all behörighet som efterfrågades. Jag måste läsa in Naturkunskap A och B. Så det har varit mycket ringande runt för att fixa och ordna allt. Har gjort ett tidigt avbrott i webmasterutbildningen. Och sökt in till Komvux här i Ludvika för att läsa in några ämnen som kan vara bra att ha med tanke på apoteksteknikerutb. Det som stör mig nu är att jag fortfarande inte har fått komma igång med mina studier eftersom de har för mycket att göra enligt yrkesvägledaren på VBU. Så jag går bara och väntar nu på att få köra igång med mina studier på VBU som gör att jag förhoppningsvis kommer in på apoteksteknikerutbildningen nästa hösttermin, år 2012.


Nu vet ni lite vad som hänt för mig. Ja sen har jag ju lämnat 30-årsåldern också och det med två olika fester. En för våra härliga vänner som blev så himla rolig och som jag blir så glad av att tänka tillbaka på. Ett kärt minne. Den andra festen var för våra kära familjer som blev riktigt härlig och mysig. Är så glad för all uppvaktning av er alla. Ni har verkligen bidragit till att det kändes helt ok att fylla 40 och jag kan alltid tänka tillbaka till festerna för att bli glad och få ett fånigt flin på läpparna. Tack så mycket för alla fina presenter och blommor!! Jag är så tacksam för allt!
Undrar om jag ska satsa på en sån tröja som Courteney Cox Arquette har? Vad tycker ni?


Ha det så bra!
Kram!
Ann-Sofie

4 kommentarer:

  1. Ääääntligen är hon tillbaka... Saknat dig :)
    Kram <3

    ps. Tröjan... ABSOLUT!!! ;)

    SvaraRadera
  2. Bra, Ann-Sofie! Jag tycker ditt resonemang låter väldigt genomtänkt nu. Både strategiskt och känslomässigt rätt.

    Se det som ett tecken på ungdomlighet att du vill börja NU med det du har lust med, och inte om ett år. Samtidigt kan du testa din nya mogenhet (som automatiskt sägs inträda när man fyllt 40) och känna att du har en plan, och att du i lugn och ro kan komplettera det som behövs för att komma in på apotekteknikerutbildningen om ett år.

    Lycka till på alla sätt med pluggandet!

    SvaraRadera
  3. Tack Linda och Peter för era gulliga värmande ord! Ni är super!!

    SvaraRadera
  4. Verkar inte som om min kommentar gick igenom eller så godkände du den inte;) Ville bara säga att jag är utbildad apotekstekniker. Det är ett kul yrke men tyvärr lågbetalt. För mig var det för tungt med mycket varuplockning mm. Men jag hoppas verklgien du kommer trivas med det och att det är rätt val. lycka till och kramar i massor. Annelie Askal

    SvaraRadera